SME

Krajšia aj rýchlejšia. Tesla spúšťa výrobu nového Modelu Y Juniper v Nemecku

Veľká batéria sa zatiaľ nekoná.

Tesla Model Y JuniperTesla Model Y Juniper (Zdroj: Tesla)

Tesla minulý rok zaznamenala v Európe pokles predajov. Prichádza teda s rýchlou odpoveďou v podobe už dávnejšie očakávanej modernizácie Modelu Y s interným názvom Juniper.

Najpredávanejšie auto na svete za rok 2023 sa početným zmenám podrobilo po šiestich rokoch od predstavenia. Model Y nakoniec dostal inú tvár ako Model 3 a prichádzajú aj technické inovácie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj keď sa ešte pred pár dňami zdalo, že Európa si na novinku počká a prednosť dostala Ázia s Austráliou, dnes už situácia vyzerá inak.

Nemecké noviny Handelsblatt s odvolaním sa na zdroj zvnútra fabriky Tesla Gigafactory v Berlíne informujú o spustení výroby nového Juniperu.

SkryťVypnúť reklamu

Zatiaľ málo oficiálnych informácií

Americká značka si s propagáciou novinky zatiaľ ťažkú hlavu nerobí. Faceliftovaný Model Y, nazývaný Juniper, sa v tichosti zaradil do konfigurátora, hoci zatiaľ len v ázijských krajinách a v Austrálii.

Oproti Modelu 3, ktorý zmenami prešiel už v roku 2023, sa rovnaké dizajnové zmeny nepotvrdili. Sú výraznejšie a tvar svetiel viac pripomína Cybertruck.

Oblé línie sa priostrili podľa vzoru konceptu robotického taxíka Cybercab.

Okrem svetiel, ktoré sa zmenili na tenký pás po celej šírke karosérie, sa zmien dočkal aj nárazník s väčšími otvormi pred kolesami.

Aj vzadu sa svetlá spojili do súvislého celku so svietiacim širokým pásom na dverách kufra. Priestor pre tabuľku s evidenčným číslom sa presunul nižšie, do nárazníka a jeho spodná časť má teraz výraznejší difúzor.

SkryťVypnúť reklamu

O jednu páčku menej

Zmenami prešiel aj interiér s prísne minimalistickou prístrojovou doskou. Dostal podobné zmeny ako Model 3 Highland a týkajú sa kvalitnejšieho spracovania aj lepšej výbavy.

Nové sú volant, ventilované sedadlá s možnosťou potiahnutia vegánskym semišom, ambientné podsvietenie aj veľká 15,4-palcová obrazovka.

Súvisiaci článok Cybertruck dorazil na Slovensko, dá sa u nás kontroverzný pick-up kúpiť? Čítajte 

Jedna páčka za volantom ostala a ovládajú sa ňou smerovky, no druhá pre smer jazdy zmizla. Ovládanie je riešené dotykovo cez obrazovku a ak by zlyhala, záložným riešením sú tlačidlá na strope.

Ďalšia obrazovka, už menšia 8-palcová, je pre cestujúcich vzadu. Cez ňu si môžu okrem nastavovania klimatizácie užiť aj hry.

Rýchlejšia, ale bez výrazných noviniek

Špekulácie o novej 800-voltovej architektúre sa nenaplnili, no aj tak Juniper ponúkne viacero konštrukčných zmien.

SkryťVypnúť reklamu

Týkajú sa napríklad výrobného procesu s veľkými odliatkami známeho ako megacasting, čo znižuje výrobné náklady, ale aj zlepšuje kvalitu výroby s menšími medzerami karosérie. Novinka má byť tiež lepšie odhlučnená a s mäkším filtrovaním nerovností počas jazdy.

Zatiaľ nie je jasné, či sa naplnia aj predpovede o použití 82 alebo 95 kWh batérií, Tesla si totiž ďalšie verzie šetrí na neskôr.

Súvisiaci článok Vedec roka: Malý náraz a totálna škoda. Bezpečnosť karosérie Tesly je otázna (rozhovor) Čítajte 

Zdá sa tak, že veľké zmeny v pohone sa zatiaľ neudiali.

Verzia Single-motor RWD s pohonom zadných kolies má výkon 220 kW (299 koní) a využíva 62,5 kWh batériu s LFP chémiou od spoločnosti CATL, s ktorou má zvládnuť dojazd 466 kilometrov. Ide však zatiaľ o predbežný údaj. Zrýchlenie z nuly na sto aj slabšia verzia zvláda za 5,9 sekundy.

Silnejšia verzia s pohonom všetkých kolies má označenie Long Range Dual-motor AWD a systémový výkon predného aj zadného elektromotora 331 kW (450 koní). Nájdeme tu tiež väčšiu 78,4 kWh batériu pre dojazd 551 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tiež však ešte nejde o potvrdený WLTP údaj. Zrýchlenie z nuly na sto sa skrátilo na 4,3 sekundy.

Prvé autá v úvodnej výbave Launch Series sa k zákazníkom dostanú v apríli tohto roka, kedy to však bude v Európe, zatiaľ nie je známe. Predfaceliftový Model Y sa dá kúpiť nový od 44 324 eur.

Elon Musk

Súvisiace témy: Tesla, Elektromobily
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 587
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 309
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 339
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 908
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 868
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 390
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 29 748
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 794
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 188
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 986
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 922
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 030
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 873
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťZatvoriť reklamu